Wat zijn Koolhydraten

Koolhydraten vind je met name in de volgende voedingstoffen: suikers, granen, zetmeel, alcohol, lactose en vezels. Koolhydraten vind je veel in producten zoals: pasta, rijst, suiker, brood, noedels en in al het zoete geproduceerde voedsel (zoals koek, snoep, sauzen, etc).

Als je een koolhydraatarm dieet volgt zijn er gelukkig meer dan genoeg producten die je gewoon kan eten. Je hoeft zeker geen honger te lijden. Er zijn slechts een aantal producten die je beter niet kunt eten.

Bij een koolhydraatarm dieet is het de bedoeling dat je de koolhydraatrijke producten zo veel mogelijk uit je eetschema weglaat.

 

De drie macronutriënten

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die je van energie voorzien en die de bouwstenen voor je lichaam leveren. De groep koolhydraten is één van deze drie macronutriënten. De drie belangrijkste macronutriënten in je lichaam zijn hieronder beschreven.

  • Eiwitten of proteïne is een lange keten van aminozuren aan elkaar geschakeld. Eiwitten kunnen in je lichaam omgezet worden tot energie, maar ze worden voornamelijk gebruikt voor het repareren van ‘kapotte’ cellen en het aanmaken van nieuwe cellen in je lichaam.
  • Koolhydraten bestaan uit een lange keten van enkelvoudige suikers (oftewel monosacharide) zoals glucose en fructose. Graan, suiker en zetmeel zijn veel voorkomende koolhydraten.
  • Vetten bestaan uit een molecuul glycerol met daaraan drie vetzuren. Gezonde vetten zijn heel belangrijk om je lichaam goed te laten functioneren.

Deze drie macronutriënten worden door je lichaam op een verschillende manier omgezet in energie. Het omzetten van de voedingsstoffen naar energie wordt ook wel je stofwisseling genoemd.

Je stofwisseling is een verzameling van vele complexe processen en chemische reacties in je lichaam. Al deze processen hebben bijwerkingen.

Deze bijwerkingen kunnen positief, maar ook negatief zijn. Het is goed om te weten welke soort energiebron (eiwit, koolhydraat of vet) welke bijwerking veroorzaakt.

In tegenstelling tot wat de populaire media (en zelfs vele wetenschappers) jaren lang hebben verkondigd zijn het niet de vetten die voor overgewicht zorgen, maar zijn het juist de koolhydraten die overtollig lichaamsvet aanmaken.

In de laatste decennia is er, vanuit de wetenschappelijke wereld, doorslaggevend bewijs gekomen dat koolhydraten de oorzaak zijn van de overgewicht epidemie zoals die zich momenteel in de westerse wereld voordoet.

Overtollig lichaamsvet als bijwerking van het eten van koolhydraten heeft alles te maken met het hormoon insuline.

 

Koolhydraten en insuline

Koolhydraten worden in je lichaam voor een groot deel omgezet tot glucose. Deze glucose moet vanuit de bloedbaan naar verschillende cellen in je lichaam worden gestuurd om daar omgezet te worden tot energie. Het hormoon insuline verplaatst de glucose van de bloedbaan naar je cellen.

Des te meer glucose in je bloed des te meer insuline je lichaam aanmaakt. Het is belangrijk dat je lichaam glucose snel uit je bloedbaan naar de cellen verplaatst. Teveel glucose in je bloed is namelijk gevaarlijk.

Een deel van de glucose wordt netjes door je cellen gebruikt om energie aan te maken maar, omdat we veel meer glucose binnen krijgen dan we nodig hebben, wordt de overtollige glucose direct opgeslagen in je lichaamsvet.

Dit is op zich geen probleem, je lichaamsvet is immers een opslagplaats voor extra energie. Het grote probleem is echter dat een hoog insulinegehalte er indirect voor zorgt dat de opgeslagen glucose zeer moeilijk te verbranden is.

Met het huidige westerse voedingspatroon krijgen we zoveel koolhydraten binnen dat we vaak een chronisch hoog insuline niveau hebben. Het teveel aan glucose wordt dus steeds opgeslagen maar kan (bijna) nooit meer verbrand worden.

 

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

Normaal gesproken verbrandt het lichaam koolhydraten om energie te krijgen, de overtollige koolhydraten worden dan opgeslagen in de vetcellen, wat betekent dat u gaat aankomen. Doordat het lichaam tijdens een koolhydraatarm dieet weinig koolhydraten tot z’n beschikking heeft om te verbranden, moet het ergens anders energie vandaan halen.

Hierdoor gaat het lichaam na 24-48 uur automatisch over in het verbranden van lichaamsvet. Dit proces van vetverbranding word “ketose” genoemd. Het vet wordt afgebroken tot kleine vetzuur moleculen, genaamd ketonen. Deze circuleren door en nemen energie mee naar het lichaamsweefsel. Ovdertollige ketonen worden afgevoerd door de urine. Aangezien het menselijk lichaam de hele dag door energie nodig heeft (o.a. voor de spijsvertering) zult u vanzelf (buik)vet gaan verbranden.

Een ander voordeel van ketose is dat het hongergevoel drastisch word verminderd, dit maakt het volhouden van een koolhydraatarm dieet nog makkelijker.

 

De enige manier om deze neerwaartse spiraal te doorbreken is een koolhydraatarm dieet te volgen.

Ik hoop dat u nu begrijpt dat een hoog insuline niveau bijna altijd de oorzaak is van overgewicht, dat koolhydraten je insuline niveau verhogen en waarom het eten van weinig koolhydraten zorgt voor gewichtsverlies

Eet dus geen voedsel dat veel koolhydraten bevat en je zal gemiddeld tot 2 kilo overtollig lichaamsvet per week verbranden.

 

De koolhydraatarme dieet recepten

Om succesvol een koolhydraatarm dieet te volgen is het belangrijk dat je gezonde, lekkere en makkelijke recepten kent die weinig koolhydraten bevatten.

Bestel het koolhydraatarme receptenboek. Dat boek staat vol met tips en koolhydraatarme recepten voor het ontbijt, lunch en diner. Doe precies wat er in het boek staat en u zult gegarandeerd 1-2 kilo per week kwijtraken!
koolhydraatarme recepten

Heeft u vragen of opmerkingen? Plaats ze hieronder.
Het antwoord zal z.s.m. hier onder uw reactie geplaatst worden.


− vier = twee

1 reactie op “Wat zijn Koolhydraten”