Afvallen zonder sporten

In dit artikel zal ik je uitleggen dat je ook kunt afvallen zonder sporten.

Veel mensen denken dat als je veel wil afvallen, je ook veel MOET sporten. Niets is minder waar, je kunt ook veel afvallen zonder sporten.

Wist je dat mensen die veel sporten en ongezond eten minder snel afvallen dan mensen die gezond eten en niet sporten?

Afvallen zonder sporten is niet moeilijk, als je maar precies weet wat je moet doen. De afvaltips in dit artikel zullen je daarbij helpen.

 

Sporten of voeding?

Het afvalproces bestaat 70% uit voeding en 30% uit sporten. Afvallen kan door gezond te eten en niet te sporten, maar is een maar is (bijna) niet mogelijk door ongezond te eten en wel te sporten.

Sporten is natuurlijk gezond voor je lichaam, maar je kunt wel degelijk afvallen zonder sporten. Dit is vooral handig als je te druk bent en geen tijd hebt voor sport.

Voor je gezondheid is het wel van belang dat je minimaal 30 minuten per dag beweegt, bijvoorbeeld door te lopen, zwemmen, lichamelijk werk of fietsen. De meeste mensen halen de 30 minuten makkelijk.

Het komt er dus op neer dat voeding veel belangrijker is om af te vallen dan sporten.

 

Afvallen door eten

Je eten geeft je energie, dit heb je nodig om te kunnen leven. Energie kun je op 3 manieren binnenkrijgen. Via koolhydraten, vetten en eiwitten. Elk van deze energiebron word op een andere manier verteerd.

De manier van verteren van koolhydraten, eiwitten en vetten hebben invloed op de snelheid van je vetverbranding.

Koolhydraten zorgen voor een moeizame vetverbranding, waardoor je dus sneller aan zult komen. Eiwitten en vetten zullen de vetverbranding juist stimuleren, waardoor je dus sneller gewicht zult verliezen.

 

Moeilijk afvallen met koolhydraten

Koolhydraten zijn o.a. suiker, granen, zetmeel, lactose en alcohol. zoals je ondertussen hebt kunnen lezen worden koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot suikers (monosacchariden: glucose en fructose).

De opname van suikers in je bloed zal ervoor zorgen dat je insulineniveau stijgt. Door een te hoog  insulineniveau wordt het enzym dat zorgt voor de vetverbranding (Hormone-Sensitive Lipase, HSL) geblokkeerd.

Vet verbranden zal dus moeilijk gaan door koolhydraten. Je kunt zoveel sporten als je wilt, maar als je teveel koolhydraten blijft  eten, zal je vetverbranding moeizaam verlopen.

 

Afvallen met eiwitten en (gezonde) vetten

Je insulineniveau zal niet snel stijgen en hoog worden door eiwitten en vetten . Hierdoor word vet verbranden wel mogelijk..

Voorbeelden van eiwitten en gezonde vetten zijn: vis, vlees, ei, noten, zaden, pitten, natuurlijke oliën en sommige groenten. Als je alleen soort voedsel eet en meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt zul je direct lichaamsvet verbranden.

Dit is natuurlijk een simpele, korte uitleg van je spijsvertering. In werkelijkheid zijn er veel meer verschillende stoffen, hormonen en enzymen die met je spijsvertering te maken hebben.

Het is niet echt van belang om precies te weten hoe je lichaam werkt om kilo’s af te vallen. Het enige wat je hoeft te weten is: van koolhydraten word je dikker en eiwitten en gezonde vetten helpen je afvallen.

Nog een belangrijk puntje over eiwitten. Eiwitten bevorderd groei in je lichaam, maar groei betekent veroudering. In diverse onderzoeken is aangetoond dat te veel eiwitten de levensduur verkort. Eiwitten zijn ontzettend gezond, en je hebt ze ook nodig, maar zorg ervoor dat je ze niet teveel eet.

Eet weinig koolhydraten, voldoende (maar niet te veel) eiwitten en veel gezonde vetten. De onderstaande tips zullen je hier erg mee helpen.

 

De afval tips voor afvallen zonder sporten

Als je onderstaande tips opvolgt zul je in 6 weken tot 10 kilo afvallen.

  • Tip 1: Kook zelf
  • Tip 2: Zorg dat je geen granen en suiker in huis hebt
  • Tip 3: Leer juicen
  • Tip 4: Eet rauwe tussendoortjes
  • Tip 5: Weeg je één keer per week
  • Tip 6: Laat vrienden, familie en collega’s weten waar je mee bezig bent
  • Tip 7: Wordt lid van www.koolhydraatarmdieetafslanken.nl (gratis)

Tip 1: Kook zelf. Daarmee wil ik zeggen “bereid je eten zelf”, je hoeft je eten echt niet altijd te koken. Als je je eigen eten bereidt heb je zelf in de hand wat erin gaat. Sauzen kun je ook het beste zelf maken, omdat er aan sauzen die je kant en klaar koopt vaak suikers zijn toegevoegd.

wil je toch een keer uit eten gaan, zorg er dan voor dat je van te voren thuis een gezonde koolhydraatarme  maaltijd hebt gegeten. In het restaurant kun je dan een salade (zonder saus) eten of vlees. Informeer wel of er niet veel suikers worden gebruikt bij de bereiding.

Neem ook een zelfgemaakte lunch mee naar je werk. Helaas zijn de meeste bedrijfskantines nog gefocust op brood of andere koolhydraten.

In dit receptenboek vind je een heleboel voorbeelden van gezonde maaltijden (ontbijt, lunch, diner, snacks en tussendoortjes) en sauzen.

Tip 2: Zorg dat je geen geen granen en suiker in huis hebt. Als ze er niet zijn kun je ze ook niet eten.

Het is daarnaast ook van belang dat je onderweg of op je werk niet in de verleiding komt om koolhydraten te eten. Ben je gewend om na je werk langs een fastfoodrestaurant te gaan of wat te snacken bij de benzinepomp? Neem een andere route. Ben je gewend om op je werk om 4 uur iets uit de snoepautomaat of frisdrankautomaat te halen? Neem geen muntgeld mee. Wees creatief en probeer elke mogelijkheid om in de verleiding te worden gebracht uit te sluiten. Zorg ervoor dat je altijd kooolhydraatarme snacks bij je hebt voor het geval je toch in de verleiding komt.

Tip 3: Leer juicen. Juicen, anders gezegd “sappen”, is het persen van groente (geen fruit) zodat er groentesap ontstaat. Door groente te persen worden de vitaminen en andere gezonde voedingsstoffen ontzettend snel in je lichaam op. Het sap bevat haast geen calorieën, maar zorgt er wel voor dat je honger gestilt word.

Zelf maak ik elke ochtend een liter groentesap en drink dit gedurende de rest van de dag op, tussen mijn maaltijden door. Het kan zijn dat je in het begin aan de smaak moet wennen, maar als je gewend bent, wil je niet meer anders.

Tip 4: Eet rauwe tussendoortjes. Snacken is misschien wel de hoofdoorzaak van je overgewicht. Rond een uur of 4 of tussen je maaltijden door krijgen veel mensen vaak trek in iets zoets of ‘iets vullends’. Dit hongergevoel negeren is erg moeilijk.

Het beste wat je kunt doen om dit honger gevoel te stillen, is een rauwe snack nemen. Wat ik daarmee bedoel is, eten dat niet gekookt, gebakken of bewerkt is. Wortelen, groen selderij, noten, olijven of een stukje fruit zijn voorbeelden van perfecte snacks als tussendoortje.

Tip 5: Weeg je één keer per week. Vaak gaan mensen die bezig zijn met afvallen  zich elke dag wegen. Wat deze mensen vaak niet weten is dat aspecten zoals het weer, je beweging, de tijd van de dag, de tijd van de maand en nog een hoop andere aspecten van invloed kunnen zijn op je gewicht.

Het is niet raar als je van de ene op de andere dag ineens 1,2 kilo bent afgevallen. Maar het kan zijn dat je ineens 0,5 kilo bent aangekomen. Door dat laatste worden mensen vaak erg gedemotiveerd en zijn ze sneller geneigd iets ongezonds te eten (want ‘het werkt toch niet’).

Als je je 1 keer in de week weegt zul je zien dat je elke week tussen de 1,0 en 2,5 kilo kwijtraakt. Maak je niet druk als dit een week niet zo is. Ga gewoon door met gezond eten en je zult vanzelf al je overtollige lichaamsvet verbranden.

Tip 6: Laat vrienden, familie en collega’s weten waar je mee bezig bent. Laat iedereen in je omgeving weten dat je de komende tijd bezig bent met een koolhydraatarm dieet. Zo hoef je niet telkens uit te leggen waarom je niet meer snoept, waarom je geen aardappels meer eet of waarom je een salade zonder saus bestelt.

Ik weet zeker dat iedereen je zal steunen tijdens het proces. Door de sociale druk die dit met zich meebrengt zul je minder moeite hebben lekkere tussendoortjes af te slaan (mensen zullen je erop wijzen dat je dat niet meer zou eten).

Tip 7: Wordt lid van www.koolhydraatarmdieetafslanken.nl (gratis). Als lid van deze website ontvang je regelmatig mijn nieuwsbrief vol afslank tips en recepten, daarnaast ontvang je geheel gratis mijn persoonlijke boodschappenlijst met de koolhydraatarme producten die je mag eten als je wilt afvallen.

De boodschappenlijst is de makkelijkste en meest doeltreffende manier om 10 kilo af te vallen. Op de lijst vind je de bijna alle producten die je mag eten om 10 kilo overtollig vet te verbranden.

Als je de 6 hierboven genoemde afval tips opvolgt en daarnaast lid wordt van www.koohydraatarmdieetafslanken.nl en alleen de producten van de boodschappenlijst eet dan zal je binnen 6 weken tot wel 10 kilo afvallen.

Verwacht niet te weinig van het lidmaatschap omdat het gratis is. Ik had bijvoorbeeld ook €10 per maand kunnen vragen, maar ik gun iedereen een slank lichaam, zonder dat er gelijk voor betaald moet worden, in tegenstelling tot sommige andere afslankmethodes..

Het werkt heel simpel: vul je naam en e-mailadres in de zijbalk in klik op “ontvang de boodschappenlijst”, daarna ben je geheel gratis geabonneerd en ik stuur je de boodschappenlijst direct toe.

koolhydraatarme recepten

U kunt een reactie achterlaten |

Heeft u vragen of opmerkingen? Plaats ze hieronder.
Het antwoord zal z.s.m. hier onder uw reactie geplaatst worden.


+ twee = drie